vrijdag 29 maart 2013 13:58

Het college heeft een Programma Duurzaamheid opgesteld en aan de raad voorgelegd. Het programma beoogt vooral de participatie van de inwoners te stimuleren en faciliteren en daar is een bescheiden budget (€ 40.000) voor beschikbaar.

Duurzaamheid ziet mijn fractie als een speerpunt van beleid voor onze gemeente. We moeten af van het afwentelen van kosten in tijd (doorschuiven naar de toekomst) en plaats (iemand elders voor onze verspilling op laten draaien). Dat betekent wat mijn fractie betreft vooral ook aandacht voor verduurzaming van energie en grondstoffen.

Ten aanzien van grondstoffen kan de gemeente het nodige bereiken via haar inkoopbeleid. Wat zou er gebeuren als we tegen een producent zeggen, dat we zijn product niet kopen, maar wel de betalen voor het gebruik. De producent is vervolgens zelf verantwoordelijk voor onderhoud en inname van zijn product. Dat is een omdenken waardoor producenten worden aangezet duurzamer te produceren, want dat levert geld op. Zo kunnen we in ons inkoopbeleid duurzaamheidseisen stellen die deze kant op gaan.

Ten aanzien van energie. Wij hebben twee jaar geleden bij de algemene beschouwingen het voorbeeld van de zuidduitse gemeente Wildpoldsried genoemd. Een kleine gemeenschap van ca 3000 inwoners, die 3,5 keer zoveel energie (duurzaam) opwekt dan ze verbruikt. Dit hebben ze bereikt door massief in te zetten op een combinatie van besparing en opwek via zonne-energie, windenergie en vergistingsinstallaties. Wat  mijn fractie betreft wordt De Ronde Venen de nederlandse tegenhanger van dat duitse plaatsje.

Onze gemeente zet nu eerste stappen bijvoorbeeld door de WKO-installatie in Westerheul en het meewerken aan het zonnepanelenproject langs de A2.

Maar ook de inwoners zijn actief. Zo zijn er in Baambrugge en Wilnis plannen voor collectief inkopen en plaatsen van zonnepanelen. Burgers zijn bereid in duurzaamheid te investeren.

Wij kunnen ze als gemeente daar ook best een handje bij helpen. In de gemeente Putten is vorig jaar voor dat doel een Revolverend Fonds Duurzaamheid opgezet via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten. Dit fonds werkt op een vergelijkbare manier als bijvoorbeeld de startersleningen. Inmiddels zijn er al enkele tientallen gemeentes (waaronder bijvoorbeeld ook Woerden) die een dergelijke Duurzaamheidslening hebben ingesteld.

De burger, die investeert in een energiemaatregel, kan daarvoor een lening, tegen een zeer gunstige rente, krijgen uit dat fonds. Vervolgens lost hij die lening in de 10 tot 15 jaar daarna af, waardoor het fonds qua kapitaal feitelijk in stand blijft.

De kosten voor de gemeente zijn dan (afgezien van een enkele niet terugbetaalde lening) niet meer dan een (vermoedelijk) klein renteverschil en wat administratieve lasten. Maar dit fonds kan juist wel een goed vehikel zijn om die twijfelende burger over de streep te trekken.

Om die reden dienen wij een motie om tot de oprichting van zo’n fonds te komen.

Tekst motie

Onderwerp: Duurzaamheidslening
De gemeenteraad van De Ronde Venen, in vergadering bijeen op donderdag 28 maart 2013, gelezen het raadsvoorstel “Programma Duurzaamheid” (raadsvoorstel 0080/12)
Overwegende dat,
•    De gemeente duurzaamheid een belangrijk onderwerp vindt
•    Hiervoor een speciaal programma heeft ontwikkeld dat onder andere inzet op de bewustwording bij de inwoners ten aanzien van duurzaamheid
•    De gemeente investeringen van inwoners in duurzaamheid, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, wil stimuleren
•    Inmiddels ruim 70 gemeentes voor dat doel een Duurzaamheidslening hebben ingesteld via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
•    In het genoemde raadsvoorstel een (bescheiden) budget voor duurzaamheidsinitatieven is opgenomen, waar een Duurzaamheidslening goed mee te financieren moet zijn.

Draagt het college op:
de mogelijkheden van een revolverend fonds duurzaamheid (ook wel genoemd Duurzaamheidslening) te onderzoeken en binnen een half jaar uitsluitsel te geven over de mogelijkheden hiervoor in onze gemeente respectievelijk een concreet voorstel hiervoor aan de raad voor te leggen.
en gaat over tot de orde van de dag.

Naschrift:
De motie is unaniem aangenomen. We hopen van harte dat binnen enkele maanden dit fonds ingesteld kan worden, zodat lopende initiatieven zoals in Wilnis en Baambrugge daar wellicht al gebruik van kunnen maken.

Reacties op 'Duurzaamheid'