Bomenbeleid

maandag 29 april 2013 09:15

Al twee jaar wordt in de raad gediscussieerd over kapbeleid en bomenbeleid. Vorig jaar sneuvelde opnieuw een voorstel van het college met een (in onze ogen) goed compromisvoorstel. Nu kwam het CDA met een initiatiefvoorstel (handhaven huidig kapvergunningbeleid, maar wel meer inzet van de gemeente mbt behoud van de gemeentelijke bomen). Voor onze fractie leidde dat tot de volgende kanttekeningen/vragen

Bij het lezen van de initiatiefvoorstel van het CDA over het bomenbeleid kwamen er binnen onze fractie een paar vragen bovendrijven.
Waarom moet de overheid wel een kapvergunning aanvragen voor een boom die een stamdiameter heeft van 20 cm. op een hoogte van 1,3 mtr. vanaf het maaiveld en een particulier niet? Gaat het nu alleen maar om het argument om burgers niet op kosten te jagen en gelden voor hun dan niet de ecologische en publieke waarden?  Immers in een boom op particuliere grond kunnen toch ook insecten, vleermuizen, uilen en vogelkolonies voorkomen?  En zo’n boom kan toch ook een grote belevingswaarde hebben voor het publiek? Zeker als ze in voortuinen staan. Waarom hier op z’n minst niet de meldingsplicht ingevoerd waar de CDA-vertegenwoordiger in de commissievergadering van 12 november vorig jaar nog voor pleitte?
Een andere vraag:
De herplantplicht voor de gemeente is nieuw. Moet dat niet in de verordening opgenomen worden? Volgens ons is dat thans niet het geval.
Het opstellen van de een waardevolle/monumentale bomenlijst is in het kader van een goed bomenbeleid van grote betekenis. Wie gaat die opstellen? Gemeenteambtenaren? Of worden hierbij deskundigen uit de bevolking bij betrokken. Moet wel met grote aandacht en zorg gebeuren. Dat vraagt enige tijd. Moet wel door de gemeenteraad vastgesteld worden maar het is de vraag of dat al in juni kan en ook moet (Amendement Ronde Venen Belang).

Naschrift
Uiteindelijk heeft onze fractie met dit voorstel ingestemd, omdat dit het huidige beleid niet slechter maakt en er voor een ander voorstel (bv een meldingsplicht voor particulieren) toch ook geen meerderheid te vinden is. Met het aannemen van dit voorstel wordt er ten minste een punt gezet achter de discussie.

Reacties op 'Bomenbeleid'