Gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Utrecht

maandag 29 april 2013 08:46

Dit onderwerp stond (op ons verzoek) op de agenda van de meningsvormende raad. Nog bij de agendavaststelling werd bekend gemaakt, dat de meerderheid van de deelnemende gemeentes aan de VRU al hebben ingestemd en dat behandeling dus niet meer nodig was. Wij hebben aangegeven er wel over te willen praten, omdat we een motie hierover willen indienen. Zo geschiedde en dat is maar goed ook, want we ontvingen raadsbrede steun voor onze inbreng en motie (unaniem aangenomen). Fractievoorzitter Stam verwoordde het zo.

Twee weken geleden werden we verrast door een mailtje van de griffier. In dat mailtje het verzoek om akkoord te gaan met het plaatsen van een raadsvoorstel direct op de agenda van de besluitnemende raad. Het ging daarbij om de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling van de VRU. En hoewel het werd aangekondigd als een technische wijziging, gaf het bijbehorende raadsvoorstel ons een ander beeld. Maar nog voordat wij de conceptteksten konden opvragen, had collega Schreurs dat al gedaan. Ook bij hem leefde kennelijk een gezonde argwaan.

Na dit concept en de aanbiedingsbrief gelezen te hebben, was onze conclusie, dat het hier wel wat meer omvatte dan een simpele technische wijziging. Reden om dit voorstel sowieso op de agenda van de meningsvormende raad te plaatsen, maar ook reden om naar aanleiding van de stukken een groot aantal inhoudelijke vragen te stellen.

Het moet gezegd, het college was snel met een reactie. Ik heb het nog weinig meegemaakt, dat vragen zo snel en zorgvuldig beantwoord zijn. Waarvoor onze oprechte dank.

De beantwoording verschafte in ieder geval voor mijn fractie voldoende duidelijkheid over de achtergrond van de verschillende wijzigingen. Blijft vreemd, dat de aanleiding, zoals genoemd in de inleiding van het raadsvoorstel(kredietfaciliteit) verder feitelijke nergens direct uit de stukken is af te leiden en dat er vervolgens ca 15 (soms ook fundamentele) wijzigingen worden doorgevoerd.

En dat zonder enig overleg met de raad. En dat terwijl het besluit bij het algemeen bestuur van de VRU al in november was genomen en de definitieve stukken kennelijk in januari al waren verstrekt. Kennelijk ziet het college ook wel, dat dit niet de goede gang van zaken is geweest, gezien hun beantwoording van onze vragen over de procesgang.

Het is niet de eerste keer, dat de raad niet of nauwelijks is betrokken bij ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen, terwijl er toch grote sommen geld in omgaan. De vorming van RUD is wat dat betreft ook een treffend voorbeeld. Toen wij vorig jaar daar het voorstel voor op tafel kregen, hebben we ons ook afgevraagd “waar praten we nog over” want het is een beklonken besluit en de beïnvloeding is dan feitelijk nul. Tegenstemmen levert niets op, want de vorming is een wettelijke vereiste.

Om die reden willen wij dat de raad op een andere, en vooral vroegtijdiger, wijze betrokken wordt bij ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen. Niet in de minste plaats, omdat dit soort regelingen in de toekomst wel eens zouden kunnen toenemen gezien bijvoorbeeld de decentralisaties.

Om die reden dienen wij dan ook een motie in, waarin wij het college oproepen om in de toekomst eerder en actiever de raad in dit soort processen te betrekken. En om een dergelijke aanpak ook bij andere deelnemers in de gemeenschappelijke regelingen te bepleiten. Dat geeft ons als raden of fracties ook de mogelijkheid om ondertussen van gedachten te wisselen met partijgenoten in andere gemeentes die deel uitmaken van een gemeenschappelijke regeling. Dat zou ook wel eens een ondersteuning voor het college kunnen zijn bij voorstellen waar ze nu soms bot op vangen in het algemeen bestuur.

Het dictum van de motie luidt dan ook:

Verzoek het college:

• In de toekomst op een andere wijze de raad bij ontwikkelingen en beleidsstukken van gemeenschappelijke regelingen te betrekken op een zodanige wijze dat de raad in een vroeg stadium voldoende is geïnformeerd om het college kaders mee te geven bij beraadslagingen en besluitvorming inzake gemeenschappelijke regelingen en hun beleidsstukken.
  • Bij de algemeen besturen van de gemeenschappelijke regelingen, waar wij partij in zijn, dit verzoek ook in te brengen, zodat deze besturen in het besluitvormingsproces daar voldoende rekening mee kunnen houden.

Integrale tekst Motie:

Onderwerp: Betrokkenheid Raad inzake Gemeenschappelijke Regelingen

De gemeenteraad van De Ronde Venen, in vergadering bijeen op 25 april 2013, gelezen hebbend het raadsvoorstel "Gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht 2013” nummer 0020/13

Overwegende:

• Dat, hoewel de besluitvorming hierover reeds in november 2012 heeft plaatsgevonden in het algemeen bestuur van de VRU en het college per brief van 7 januari 2013 de benodigde stukken om de raad te informeren en te raadplegen over de voorgestelde wijzigingen heeft ontvangen, het college de raad pas heeft geïnformeerd medio april met het verzoek nog in de raadsvergadering van april hier een besluit over te nemen
  • De voorgestelde wijzigingen in ieder geval omvangrijker zijn dan de aanbiedingsbrief doet vermoeden
  • De raad in dit geval nauwelijks enige invloed of inbreng kan leveren met betrekking tot de te realiseren wijzigingen
  • Deze situatie zich in het verleden vaker heeft voorgedaan, namelijk dat de raad een min of meer afgerond voorstel krijgt voorgelegd en daarmee voor voldongen feiten wordt geplaatst (te denken valt aan de oprichting van de RUD)
  • De raad daardoor nauwelijks invloed heeft ten aanzien van ontwikkelingen in gemeenschappelijke regelingen
  • Hiermee de kader stellende rol van de raad wordt ingeperkt en de zeggenschap van de raad over steeds meer beleidsterreinen wordt ingeperkt. Temeer daar uitbreiding van gemeenschappelijke regelingen niet ondenkbaar is (denk aan de ontwikkelingen in het sociaal domein)
  • Het om die reden noodzakelijk is dat de raad vroegtijdig (tenminste zodanig dat behandeling in een commissie voor de besluitvorming mogelijk is) bij dergelijke ontwikkelingen betrokken wordt.

Draagt het college op:

En gaat over tot de orde van de dag.

Reacties op 'Gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Utrecht'