Presentatie coalitieakkoord 2014-2018

Wim Stamdinsdag 13 mei 2014 10:15

Vanochtend is het coalitieakkoord tussen CDA, Ronde Venen Belang, PvdA/GroenLinks/LokaalSociaal en de ChristenUnie-SGP gepresenteerd. Tegelijkertijd is het nieuwe college voorgesteld. De ChristenUnie-SGP levert een wethouder in de persoon van de heer Aldrik Dijkstra (zie persbericht)

De fractie van de ChristenUnie-SGP in De Ronde Venen kijkt met verwondering terug op de afgelopen weken. Nadat ik als lijsttrekker in het laatste lijsttrekkersdebat de koopzondagen als een on-onderhandelbaar punt had benoemd, de verkiezingsuitslag bekend was en informateur, de heer Van Bergen, zijn rapport had gepresenteerd,  waren onze kansen tot 0 geslonken. Er waren heel veel coalities mogelijk waar wij niet bij nodig waren.

Vervolgens werden onderhandelingen gestart tussen CDA, D66 en RVB.  Maar na ongeveer anderhalve week werden wij op dinsdag 22 april plotseling benaderd over mogelijke coalitiedeelname, nadat D66 plotseling uit de onderhandelingen was gestapt. In een eerste verkennend gesprek met CDA, RVB, en PvdA/GL/LS werd in ieder geval zeker gesteld dat een aantal voor ons belangrijke punten geen blokkade zouden vormen.

In diezelfde week bleek, dat de nieuwe informateur, de heer Boele Staal, voorlopig ook geen andere andere combinatie zag. De omstandigheden waren zodanig gewijzigd, dat ook hij moest adviseren deze combinatie als eerste te onderzoeken. En dus werden de onderhandelingen tussen CDA, RVB, PvdA/GL/LS en ChristenUnie-SGP gestart. Daarbij werd de heer Bart van Meijl aangetrokken als procesbegeleider.

In minder dan anderhalve week werd een akkoord bereikt. We zijn daarbij Bart van Meijl,  Alexander Meijer (onze gemeentesecretaris) en de verschillende ambtenaren bijzonder erkentelijk voor hun ondersteuning.  We hebben het akkoord de titel “Samen werken, samen zorgen” meegegeven. Daarmee spreken we uit, dat de komende jaren de gemeente nauw wil samenwerken met de samenleving en ook samen de nieuwe zorgtaken vorm en inhoud wil geven. Zonder de inwoners en andere belanghebbende partijen zal dat namelijk niet lukken.

Tegelijkertijd moesten we ook nog een kandidaat voor het wethouderschap vinden. Voor de verkiezingen waren er met onze zittende wethouder Kees Schouten al gesprekken gevoerd. In de nieuwe politieke situatie werd om meerdere redenen door de fractie besloten een andere kandidaat te zoeken. Daarbij is het van belang om te weten, dat de fractie heel veel waardering heeft voor Kees Schouten en hem bijzonder erkentelijk is voor de tomeloze inzet van de afgelopen jaren.

In overleg met het partijbureau zijn uiteindelijk drie kandidaten geselecteerd. Zij hebben zich in een gesprek met de selectiecommissie kunnen presenteren. Vervolgens zijn nog referenties nagetrokken en uiteindelijk heeft de commissie de heer Aldrik Dijkstra unaniem voorgedragen. Deze voordracht is door de fractie overgenomen.

Aldrik Dijkstra krijgt een forse portefeuille te weten Jeugd, Onderwijs, Sport, Verkeer en Vervoer, Openbare Werken, Groen, Vastgoed en accommodatiebeleid en Grondexploitaties. Daarnaast is hij aanspreekpunt voor de kernen Wilnis en Baambrugge.

Tenslotte; we kijken met grote dankbaarheid op deze weken terug. We hebben een duidelijke principiële lijn gekozen en ons daarmee, naar de mens, buiten spel gezet. Maar onze hemelse Vader had andere gedachten daarover. Aan ons nu de taak om te handelen zoals de Heere dat via zijn profeet Zacharia als opdracht gaf “Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Spreek eerlijk recht, wees goed en zorgzaam voor elkaar” (Zach. 7 vs 9)

Wim Stam en ton van Sligtenhorst
Fractievoorzitter ChristenUnie-SGP De Ronde Venen.

Bijlage: Coalitieakkoord “Samen werken, Samen zorgen”.

Coalitieakk 14-18 DEFINITIEF239,9 kBapplication/pdfdownload
GR2014