Actualisatie Grondexploitaties

vrijdag 16 mei 2014 12:59

In juni moet de programmarekening over 2013 worden vastgesteld. Alle feiten die van belang zijn voor het vaststellen van deze jaarrekening moeten dan correct zijn. Eén van de belangrijke onderdelen is de zogenaamde grondexploitaties; wat is de waarde van onze projecten en waar zitten eventuele verliezen waar een voorziening voor opgenomen moet worden. In de raad van 15 mei werd dus een actualisatie van de grondexploitaties vastgesteld. Hieronder de bijdrage van onze fractie.

Moesten we in de achterliggende jaren grote afboekingen ten gunste van een verliesvoorziening doen, die daarmee was opgelopen naar ruim 8 miljoen euro, dit jaar blijft de schade beperkt tot 2 projecten met een extra verliesvoorziening van ca 6 ton. Nog steeds jammer, maar we lijken de projecten daarmee wel steeds meer onder controle te hebben. Ook zien we dat er stappen worden gezet o.a. door het concreet afsluiten van contracten. Dat is echter niet een garantie op succes, want ook voor Westerheul zijn er getekende contracten, terwijl daar nu ook stagnatie optreedt doordat partijen hun verplichtingen niet waar lijken te kunnen maken. Zorglijk daarbij is, dat de winstverwachting daalt en dat de parel in ons programma die broodnodig is voor het herstel van onze reserves, zijn glans verliest en hopelijk daarmee niet een volgend verliesproject gaat worden. Dat roept bij ons wel de vraag op of we met de goede partijen aan tafel zitten. Hebben deze partijen de juiste creatieve insteek om van Westerheul een succes te maken. Hoe denkt het college daarover?

Het college spreekt in het voorstel van een historisch dieptepunt in 2013. Wij vragen ons af of we die conclusie nu al kunnen trekken. Hoewel makelaars in de eerst maanden van dit jaar positief waren over de kansen voor 2014, lijkt de woningmarkt nu toch weer opnieuw te stagneren. In onze ogen dus een wat voorbarig en te optimische conclusie.

Het is een goed besluit om de stationslocatie Abcoude nu als project af te sluiten en het Leisureperceel als voorraad op te nemen. Wel vragen wij ons af hoe we nu met deze kavel omgaan. Het voorstel geeft aan dat er met de huidige bestemming geen belangstelling voor is. Hoe denk het college over de toekomst van dit kavel en wanneer kunnen we voorstellen verwachten voor mogelijke bestemmingsaanpassing waardoor deze kavel beter en sneller verkocht kan worden?

Naar aanleiding van het doorspreken van dit voorstel in onze fractie eerder deze week, hebben we ten aanzien van het project Marickenzijde en het project Stationslocatie Mijdrecht nog enkele inhoudelijke vragen die we echter buiten deze vergadering met het college zullen afstemmen met het oog op de vertrouwelijkheid.

De fractie ChristenUnie-SGP zal wel met het voorstel instemmen.

Noot: het voorstel werd door D66 geamendeerd om te voorkomen dat met het vaststellen van het onderliggende rapport ook gelijk onbedoeld beleidswijzigingen zouden worden vastgesteld waar de raad nog over moet spreken. Wij hebben dit amendement gesteund.

Reacties op 'Actualisatie Grondexploitaties'