Hockeyvereniging Mijdrecht

vrijdag 16 mei 2014 13:00

Al vele jaren speelt de Hockeyvereniging Mijdrecht op een veld dat dringend vervangen moet worden. Doordat de gemeente eerst beleid wilde ontwikkelen met het oog op harmonisatie van (sport)voorzieningen in Abcoude en voormalig De Ronde Venen, was hier nog geen besluit over genomen. Afgelopen jaar zijn de kaders voor dat nieuwe beleid vastgesteld. De uitwerking wordt later dit jaar bepaald, maar vooruitlopend daarop konden we in deze raadsvergadering toch een besluit nemen over dit hockeyveld.

Over dit voorstel kan de fractie ChristenUnie-SGP kort zijn. Het voorstel is in lijn met het beoogde accommodatiebeleid. Dat is voor ons een cruciaal aspect bij de afweging.

We hebben de afgelopen weken nog een nadere verduidelijking gekregen over de vraag of op termijn (na afschrijving en vervanging over 12 jaar) een waterveld goedkoper zou zijn dan een zandveld omdat dit door de Hockeyvereniging in de commissie is gesuggereerd. Uit de ons verstrekte aanvullende informatie blijkt dat niet. Aanpassen naar alsnog een waterveld en afwijken van het uitgangspunt zouden wij onverstandig vinden. Dan wordt bij het begin van het nieuwe beleid al precedentwerking gecreëerd. Derhalve heeft dit voorstel onze instemming.

Wel steunen we voorstellen die de HVM in de gelegenheid stelt om (met meerkosten voor eigen rekening) het te vervangen veld als waterveld uit te voeren. Daar valt wat ons betreft ook de meerkosten van onderhoud onder. Wat de ChristenUnie-SGP betreft mag de gemeente hen daarbij ook faciliteren door op een acceptabele wijze (dus met een passende rentevergoeding) de investering voor te financieren.

Noot: door het CDA werd (mede namens CUSGP, PvdA/GL/LS, RVB, D66 en L8K) een amendement ingediend, die deze oplossing (voorfinanciering) mogelijk maakt.

Reacties op 'Hockeyvereniging Mijdrecht'