Algemene beschouwingen begroting 2007

vrijdag 27 oktober 2006 20:32

<b>Stil aan de overkant</b><br>
“Wat is het toch rustig in de gemeentepolitiek … gaat het wel goed ???”

Die opmerking klinkt regelmatig de laatste tijd. De Rondeveense burger, gewend aan veel gekrakeel en gerollebol, weet niet wat hem overkomt. Afgaande op de wekelijkse huis-aan-huis-bladen lijkt het in de lokale politiek nu overwegend pais en vree. Is dat ook zo?

Inderdaad, er waait op dit moment een andere wind; de toon die de muziek maakt is op dit moment beduidend harmonischer. ChristenUnie/SGP ervaart meer ruimte voor constructief overleg. Zowel binnen de raad als met leden van het college. Dat is allemaal wat minder zichtbaar en spectaculair, maar een goed bestuur van deze gemeente vaart hier wel bij. Bouwen is beter dan breken.

Concrete voorbeelden zijn de behandeling van het Beleidsplan, de voorbereiding van de gemeentelijke reactie op de herijking van Plan De Venen, de onderhavige begrotingsprocedure, het presidium nieuwe stijl. In al die gevallen hebben we als ChristenUnie/SGP “aan de voorkant” een inbreng kunnen leveren, die serieus genomen is. Dan valt er wat minder te rollebollen, maar er ligt wel een beter product voor de burger!

Bang dat het te saai gaat worden zijn we voorlopig nog niet! Daarvoor liggen er nog teveel punten in het verschiet waarover een flink debat te voeren is. En we zijn realistisch: Niets is zo ongewis als politiek, dus deze rust is een kwetsbaar bezit.

Samen …..
Heel veel gemeentes hebben dit woord op de één of andere manier in de titel van hun beleidsplan staan. Terecht. De politiek neemt besluiten over zaken waar we allemaal mee te maken hebben, over de inrichting van onze samenleving. Maar de echte kwaliteit van die samenleving heeft de politiek niet in de hand. Jawel, een goed bestuur kan een steentje bijdragen, maar ook niet meer dan dat.

Belangrijk is vooral wat mensen er zelf met elkaar van maken. Sociale samenhang, omzien naar elkaar, verantwoordelijkheid en trouw jegens elkaar, respect en fatsoen. Tijd en bereidheid van mensen om zich in te zetten voor elkaar en voor zaken die ons allemaal raken. De Bijbel noemt dit alles naastenliefde en staat daar vol van. Toch is dat nog maar de halve Bijbel. Want, er zelf wat van maken …. , dat valt nog niet mee. Met al onze beperkingen, onze neiging om steeds weer brokken te maken, het leed en alles wat er scheef zit in deze wereld, ver weg en dichtbij. Daarom verkondigt de Bijbel Jezus Christus als uniek fundament voor ons leven. Gedragen door de verbondenheid met Hem zijn we gericht op de verbondenheid met mens en samenleving. Zo komen mensen tot hun recht in gemeenschap met anderen!

Financiën
De in eerste instantie uitgebrachte begroting gaf ChristenUnie/SGP in financiële zin toch wel aanleiding tot de enige kritische vragen. Dat betrof vooral het gemis aan een consistente gedragslijn en een helder beleidskader voor onze reserves in samenhang met het ontbreken van een duidelijk beeld van onze financiële positie op langere termijn. Bij de beoordeling van dit laatste denken we aan actuele beheerplannen en een compleet overzicht van grote verplichtingen die op ons afkomen. Dat hebben we nu nog niet. Verder wordt dankbaar gebruik gemaakt van het economische “windje mee” om grote bedragen voor nieuwe dingen in de begroting op te nemen, waarbij de onderbouwingen nogal mager zijn. De strekking van onze vragen werd breder gedeeld.

Van de zijde van het college is dit constructief opgepakt en van een adequate beantwoording voorzien, waarvoor onze dank en waardering. Het gaat dan om drie zaken:
·         Er is een nadere onderbouwing aangeleverd voor diverse grotere posten voor nieuw beleid.
·         Het voorstel voor de begroting 2007 is aangepast, zodat de besluitvorming wordt beperkt tot het jaar 2007 en discutabele (dekkings)maatregelen achterwege blijven in afwachting van de nog te voeren reservediscussie.
·         Het college stelt voor een werkgroep in te stellen om een beleidskader voor de reserves voor te bereiden en om de programmabegroting qua informatievoorziening en inzichtelijkheid verder toe te spitsen op de behoeften van de raad.

Met inachtneming van de aanvullende acties van het college kan ChristenUnie/SGP instemmen met de financiële totaalkaders van deze begroting en kan de behandeling zich richten op de een aantal relevante hoofdonderwerpen. Welke zaken nadere aandacht verdienen zal per fractie verschillen. Onze thema’s treft u hieronder aan in het vervolg van deze algemene beschouwingen.

De voorstellen voor nieuw beleid, zullen we nog apart “wegen”, waarna we eventuele voorstellen tot wijziging via amendementen zullen indienen.

Jeugdbeleid
ChristenUnie/SGP wil investeren in de jeugd. Wie wil investeren in jongeren, moet beginnen in de gezinnen. Uitgangspunt voor ons blijft, dat kinderen het best af zijn als ze thuis worden verzorgd en opgevoed door de eigen ouders. Er komt veel af op jongeren die in onze maatschappij opgroeien. Ouders moeten hen weerbaar maken, scholen moeten hen kennis bijbrengen, terwijl op de overheid de verantwoordelijkheid rust om ze waar mogelijk te beschermen tegen slechte invloeden. Dat heeft niks te maken met betutteling, maar alles met een gezonde en veilige leef- en ontwikkelomgeving voor onze jeugd.

Dat is overigens best moeilijk, nu in de Nederlandse media en publieke ruimte “alles moet kunnen” het hoogste goed (?) lijkt te zijn. Met alle morele afbraak van dien. Dat is wrang en dat wringt. Maar dat is geen reden om bij de pakken neer te zitten. Concreet steunt ChristenUnie/SGP een breed scala van activiteiten in deze begroting: Opvoedingsondersteuning, het voorkómen van taal- en leerachterstanden en vroegtijdige schooluitval. Stimuleren van een bloeiend verenigingsleven en zorgen voor goede accommodaties en speelvoorzieningen. Maar óók ambulant jongerenwerk.

Aparte aandacht verdient het gezondheidsaspect. We zijn blij, dat voorlichting aan jongeren over genotmiddelen (roken, alcohol en drugs) als prioriteit in deze begroting staat. De daarbij opgenomen € 5.000 is echter te mager als ons dit echt wat waard is. Graag bepleit ChristenUnie/SGP een actiever beleid om hier stevig werk van te maken. We herhalen onze eerdere suggestie om niet alleen uw licht op te steken in Uithoorn en Woerden, maar ook kennis te nemen van het Katwijks model (zie www.kocon.nl). Daar wordt een grootschalige, geïntegreerde en vruchtbare aanpak gevolgd tegen alcohol- en drugsmisbruik, met als speerpunten preventie, zorg en maatschappelijk herstel.

Steeds duidelijker wordt, dat alcoholgebruik onder jongeren een groot probleem is, met grote risico’s (zoals verkeersslachtoffer, alcoholvergiftiging, hersenaandoeningen, ontwikkelstoornissen, etc.). Niet minder zorgelijk is het drugsgebruik. Naast bezwaren uit oogpunt van criminaliteit en veiligheid brengt dit grote gezondheidsrisico’s met zich mee. Dat is meer dan een dooddoener uit de vertrouwde hoek. Zeer recent, op 12 oktober 2006, is de Gezondheidsraadlezing 2006 gehouden door Prof. Dr. R.S. Kahn, hoogleraar klinische en biologische psychiatrie van het UMC in Utrecht en tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie. Wij citeren van de website van De Telegraaf: Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat sommige groepen mensen, door bepaalde hersenkenmerken, tien keer zoveel kans hebben op schizofrenie als ze regelmatig cannabis gebruiken. Daarbij richt cannabisgebruik bij schizofreniepatiënten volgens Kahn extra veel schade aan. Nederland kan volgens hem de schouders niet blijven ophalen bij zulke uitkomsten.” Een lezer reageerde als volgt; Ik heb 8 jaar in een coffeeshop gewerkt, en deze man heeft gelijk! Het was al jaren bekend, maar niet bewezen. Ik ben blij dat het eindelijk bewezen is”.

Nieuw dieptepunt op het drugsdossier is de veel te welwillend-actieve opstelling van dit college, waarin twee CDA-wethouders en één VVD-wethouder toch echt de meerderheid vormen. We betreuren zeer het initiatief van dit college om een coffeeshop actief aan een locatie te helpen, door hier zelf grond voor ter beschikking te stellen. Terwijl hier langs andere weg geen draagvlak in de samenleving voor bleek te zijn. En dan ook nog voor gemeenterekening kosten maken om deze zaak optimaal bereikbaar te maken!

Welzijn
Met ingang van 2007 krijgt de gemeente er een belangrijke nieuwe taak bij: de verantwoordelijkheid voor de huishoudelijke zorg. Daarbij wordt nogal wat van de gemeente verwacht, omdat de nieuwe wet (WMO) zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van de burger voorop stelt. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn belangrijke pijlers. De gemeente zal dit actief moeten inventariseren: wie zijn het, wat doen ze precies en welke ondersteuning of ontlasting hebben zij nodig. Ook hier wringt het weer, dat juist dit belangrijke werk in het gedrang komt door landelijk beleid dat kiest voor individualisering en betaalde arbeid. De inwerkingtreding van de WMO per 1 januari is “beleidsarm” en in de loop van 2007 gaan we verder werken aan lokaal maatwerk. Het is zaak om het maatschappelijk middenveld, inclusief kerken en patiëntenverenigingen, hier zorgvuldig bij te betrekken.

Over de vorming van de nieuwe welzijnsstichting en het schoon schip maken met de Stichting Leefbaarheid is het laatste woord nog niet gezegd. ChristenUnie/SGP wil eerst en vooral heel helder op een rij hebben welke activiteiten/producten de nieuwe welzijnsstichting gaat leveren en welke prijskaartjes daarbij horen. Dat is tot nu toe nog onvoldoende het geval. “Ritselen en regelen” kan soms ook nuttig en nodig zijn, maar hier en nu is transparantie nodig.

Ook nu het economisch beter gaat met Nederland en iedereen “in de plus lijkt te zitten” blijft een goed vangnet nodig. Zodat niemand buiten de boot valt, maar iedereen volwaardig kan meedoen in onze samenleving.

Woningbouw
Op het gebied van woningbouw bevat de begroting 2007 verschillende passages over betaalbaar bouwen en bouwen voor starters. Maar er wordt tegelijkertijd ook vaak weer een slag om de arm gehouden “… omdat de omstandigheden zo specifiek en verschillend zijn, dat het rigide hanteren van een woningbouwprogramma niet werkbaar is ...”. ChristenUnie/SGP vindt, dat we in 2007 een aantal aantoonbare successen moeten behalen op het punt van betaalbaar bouwen en bouwen voor starters. Een wezenlijk punt is dan, in hoeverre de gemeente er slaagt haar stempel te zetten op bouwplannen. Daar hebben wij nog wel enige twijfel bij. In het samenspel/onderhandelingsproces met projectontwikkelaars moet de balans meer opschuiven in de richting van de gemeentelijke inbreng.

Tot die inbreng behoort wat ons betreft ook milieuvriendelijk, duurzaam en energiegebruiksvriendelijk bouwen. Fossiele brandstoffen worden schaars en zorgen voor een forse milieubelasting; reden te over om ook bij woningbouwprogramma’s alternatieve energiebronnen een belangrijke factor te laten zijn. Per slot van rekening bouwen we niet voor een paar jaar, maar voor tientallen jaren.

Geen kolder in de polder
Het zal er in 2007 om gaan spannen in de polder. De drie grote ontwikkelingen zijn daarbij Herijking Plan De Venen, Spiegelproject Groot Mijdrecht Noord en Marickenland. ChristenUnie/SGP deelt de zienswijze van het college, dat wij als gemeente aan tafel moeten zitten als het gaat om deze zaken, teneinde de belangen van onze gemeente te behartigen met een bijzonder oog voor de belangen van betrokken inwoners. Positief is wijze waarop het college deze lijn heeft vertaald in de reactie op de herijking van Plan De Venen. Intensief overleg met de eigenaren in Marickenland is ook een goede zaak. Zorgen hebben we over het stagnerende overleg met de bewoners in de polder Groot Mijdrecht.

Kort uitgewerkt bepleit ChristenUnie/SGP, vast te houden aan de volgende voorwaarden:
1. Plannen en geld moeten in evenwicht zijn
Tot dusver een groot manco: Er zijn grootse plannen, maar er is volstrekt onvoldoende geld om dit waar te maken. Geen plannen zonder eerlijk prijskaartje, in luchtkastelen kan niemand wonen. De onderhavige plannen komen op uit brede maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten, die vanuit de breedte van de samenleving gedragen moeten worden. Geen afwenteling op een kleine groep gebiedsbewoners.
2. Handhaven grondgebonden veehouderij als belangrijkste drager van dit landschap.
In de afweging van Landbouw, Natuur, Water en Recreatie dient dit aspect zwaar te wegen. Met oog voor de samenhang van sociale, economische en cultuurhistorische waarden. Met een positieve waardering van de agrarische functie in het bestaande veenweidelandschap. Waar agrarische bedrijven verdwijnen is dit in de huidige omstandigheden feitelijk een definitief, onomkeerbaar proces. Daarom moet nu worden ingezet op een beleid dat een volwaardig rendabel landschapsbeheer via een aangepaste, extensievere bedrijfsvoering ook daadwerkelijk mogelijk maakt. Waar van toepassing in combinatie met ruimte voor agro-toerisme.
3. Actieve verwerving van grond én gebouwen
Waar bedrijfsbeëindiging aan de orde is moet er een volwaardig flankerend beleid zijn, dat verder gaat dan de tot dusver bestaande mogelijkheden. Dan denken wij aan:
·          Actiever faciliteren van bedrijfsverplaatsingen door concrete opties beschikbaar te hebben en deze ook financieel bereikbaar te laten zijn.
Aankoop op basis van een prijs- en schadeloosstelling die aansluit op onteigeningsregels.

Recreatie en toerisme
ChristenUnie/SGP besteedt in deze algemene beschouwingen apart aandacht aan recreatie en toerisme, omdat wij een zekere ambivalentie proeven op dit punt. De eerste lijn is het ook door ons onderschreven staande beleid, dat de gemeente zich richt op goed bereikbare/toegankelijke Vinkeveense plassen en extensieve natuurrecreatie. Speerpunten in dat laatste zijn ruiter-, fiets- en wandelpaden en kanoroutes. Door teksten in de begroting loopt echter ook een tweede lijn, die getuigt van andere ambities. Er wordt gesproken over het opzetten van grootschalige projecten en producten, over een cultureel actieve gemeente, alsmede het verlangen om aan imagoverbetering te doen en de Ronde Venen goed op de kaart te zetten. Deze tweede lijn doet afbreuk aan de eerste lijn. Dit past naar onze mening ook niet binnen een consistente visie op onze groene, landelijke gemeente onder de rook van stedelijke concentraties en voorzieningen.

Zwembad
Besluitvorming over een programma van eisen voor het zwembad staat voor de deur. Een schot voor de boeg vindt Christenunie/SGP hier wel op zijn plaats. Eén nieuw zwembad, centraal in onze gemeente, daar moeten we ons op richten. Dat betekent, dat de gemeentelijke inspanningen zich dus ook ondubbelzinnig moeten richten op gelijktijdige sluiting van het Veenbad. In goed overleg met de Stichting Veenbad, op verantwoorde wijze. Het laten voortbestaan van het Veenbad naast een nieuw bad is financieel niet reëel. In ieder geval niet qua duurzaam gezonde exploitatie.

Monumentenbeleid
Eén van de prioriteiten in deze begroting is het monumentenbeleid. We gaan nadenken over de mogelijkheden en beperkingen van een eigen gemeentelijk beleid. Christenunie/SGP vraagt de aandacht voor acute problemen met rijksmonumenten binnen onze gemeente. De toren in Vinkeveen ging uit het lood met alle gevolgen van dien, waaronder een financiële last bij de kerkelijke gemeente. In Wilnis is ernstige palenpest geconstateerd en schuift de zeer noodzakelijke restauratie steeds weer op. Is dat nog verantwoord? Wachten we hier ook tot de toren omvalt, zoals al eerder is gebeurd? Zijn er mogelijkheden voor de gemeente om hier iets te doen, naast rijk en provincie?

Tenslotte
Ooit kende onze gemeente het publieke ambtsgebed in de raadsvergadering. Daarin werd God gevraagd door Zijn Geest wijsheid en leiding te geven om onze gemeente te besturen naar Zijn wil en tot welzijn van onze gemeenschap. Ook werd vergeving gevraagd over wat van onze kant tekortschoot. Hier verwachten we het nog steeds van. Met minder kan het niet. Zo wensen wij u Gods Zegen toe!
Wilnis, oktober 2006
Hendrik Palm, Kees Schouten en Arie Vossestein.

Reacties op 'Algemene beschouwingen begroting 2007'