Nieuwjaarsboodschap

2018_2019.jpgzaterdag 05 januari 2019 14:36

Allereerst wensen fractie en besturen van de ChristenUnie en de SGP u allen een gezegend en voorspoedig 2019. Ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst (7 januari in Wilnis) hebben we een korte terugblik op 2018 en een doorkijk naar 2019 in onze nieuwjaarsflyer weergegeven.

We begonnen het afgelopen jaar op de nieuwjaarsreceptie met de presentatie van onze kandidatenlijst als aftrap van de campagne. In de maanden naar de verkiezingen toe hebben we een zichtbare campagne gevoerd met werkbezoeken, straatacties, billboards (u kon ze niet missen) en social media. Ondanks onze inzet konden we helaas onze restzetel dit keer niet vasthouden.
Desondanks zijn we niet bij de pakken neer gaan zitten maar hebben onze inbreng geleverd onder andere rondom fietsvoorzieningen, scholierenlijn Gouda, betaalbare woningen, budget voor innovaties sociaal domein en re-integratie werkzoekenden, klimaatadaptatie en jeugdbeleid. Het feit dat al onze moties en amendementen bij de behandeling van de Kadernota in juni werden aangenomen, hebben we ervaren als een geweldige bemoediging na het teleurstellende verkiezingsresultaat. En zo kijken we toch dankbaar en gezegend terug op 2018.

Op naar 2019
Niemand weet wat het nieuwe jaar gaat brengen, maar een aantal ontwikkelingen kunnen we wel zien aankomen. En daar zullen we onze inbreng leveren.
Allereerst de woningbouw. Het vinden van betaalbare woningen wordt steeds moeilijker. Het afgelopen jaar hebben we daar, met name voor starters, "spoedzoekers" en statushouders, suggesties voor gedaan. Dat zullen we blijven doen. Maar ook voor de lange termijn (na 2030) moeten we aan oplossingen denken. Nadat Marickenzijde is volgebouwd, hebben we geen nieuwe woningbouwlocaties meer. Daar moeten we nu over gaan nadenken om ook de provincie mee te krijgen (rode contour).
De ontwikkeling in de jeugdhulp is ons een zorg. Na de overdracht van de jeugdhulp naar de gemeenten in 2015 leek dat in onze gemeente mee te vallen, maar we zien nu al twee jaar een stijgende lijn. De ChristenUnie-SGP heeft altijd gezegd, dat goed jeugdbeleid begint bij goede gezinsbeleid en zich (ook) moet richten op ouders. Voor de beoordeling van het jeugdbeleidsplan (binnenkort verwacht) zal dat voor ons de lakmoesproef zijn. Relatie-ondersteuning en preventief beleid voor jonge gezinnen moet daar deel van uitmaken. Onderzoek toont namelijk aan dat ca 80% van de jeugd in de jeugdhulp uit gebroken gezinnen komt.
Maar niet alleen de jongeren, ook de ouderen hebben onze aandacht. Daarom hebben we begin vorig jaar samen met 9 andere partijen en organisaties het lokaal manifest Waardig Ouder worden ondertekent. Dat manifest is voor ons in 2019 uitgangspunt van onze inbreng rondom ouderenbeleid.
Al jaren hamert de ChristenUnie-SGP op maatregelen om mensen toe te leiden naar werk in de technische sector, nog voor dit een landelijk probleem werd. Inmiddels is daar nu volop aandacht voor. We zijn blij met initiatieven zoals de techniekdriedaagse (mooi dat het lukte om minister Slob naar De Ronde Venen te halen) en de "Pilot aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt" als uitvoering van onze motie.
Misschien wel de grootste uitdaging zijn de klimaatmaatregelen. Nog veel is onduidelijk hoe we de klimaatdoelstellingen voor 2030 en later kunnen halen, maar waar dat kan, zal de gemeente haar rol moeten nemen. Daarom hebben wij aandacht gevraagd voor klimaatadaptatie (verwerken hevige regenval / preventie op droogteperiodes). Verder zullen wij inzetten op het realiseren van zoveel mogelijk "nul-op-de-meter-woningen" in nieuwbouwprojecten is en het realiseren van meer laadpunten voor electrisch rijden om voorbereid te zijn op de groei van het electrisch vervoer.

Het is maar een bloemlezing van onze "voornemens" voor 2019. Daarbij beseffen we dat we afhankelijk zijn van de zegen van onze Hemelse Vader en we zijn dankbaar voor het meeleven met en gebed van velen in onze gemeente.

Graag ontmoeten we u voor een persoonlijke handdruk en een nieuwjaarswens tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op maandag 7 januari in de Willistee in Wilnis.

Archief > 2019