Toekomst Coffeeshop in De Ronde Venen

cannabis_what_is_it.jpgzaterdag 06 april 2019 18:46

Al langere tijd is bekend dat de coffeeshop (openlijk verkooppunt van cannabis dan wel wiet) op de stationslocatie in Mijdrecht weg moet, omdat daar binnenkort woningen gebouwd gaan worden. Het college heeft daarom een onderzoek naar een geschikte vervangende locatie laten doen en de raad via een informatienota daarvan op de hoogte gebracht. Dat was aanleiding voor de ChristenUnie-SGP om hier toch een debat over aan te vragen.

De coffeeshop Espresso bestaat inmiddels zo'n 12 jaar, al die tijd op basis van een tijdelijke vergunning, die al een aantal keren is verlengd. In 2007 is daartoe besloten om hiermee de straathandel en de daarmee gepaard gaande overlast terug te dringen.

Zowel de gemeente als de politie zijn van mening dat dit doel is gehaald en willen de coffeeshop om die reden graag handhaven. De ChristenUnie-SGP zit daar wat anders in. Daar hebben we twee argumenten voor.

Ten eerste bevindt een coffeshop zich op het grensgebied van legaliteit (verkopen van drugs) en illegaliteit (kweken en leveren van drugs). Dat is het gevolg van het nogal schizofrene drugsbeleid van onze Nederlandse overheid. Overigens spreken we bewust van drugs en niet van het (eufemistische) soft-drugs, want door de plantveredelingen van de afgelopen decennia is het THC-gehalte (de werkzame stof) zodanig dat er feitelijk 'hard-drugs' is ontstaan.

Het tweede argument is de volksgezondheid. Vooral psychiaters waarschuwen voor de gevolgen van het gebruik van Cannabis. Een goed voorbeeld daar van is het interview in de Volkskrant (2010) met  Psychiater Bram Bakker waarin hij op de vraag "Wat is de gevaarlijkste drug?" antwoord:  'Cannabis. Dat is zo volstrekt geaccepteerd hier, en mensen beginnen er zo jong mee. Ik denk dat je bij GHB wel signalen op internet krijgt dat je daar echt van moet afblijven. Maar Cannabis blijft groeien. Het beïnvloedt het functioneren van je hersenen. Als je ermee stopt, kan er van alles tevoorschijn komen. Een psychose, adhd, schizofrenie, depressie. Dat is onvoorspelbaar'.

In de informatienota geeft het college aan dat men de keuze heeft laten vallen op het gebied dichtbij het werkcentrum bij het lang parkeren terrein aan de Rondweg. Dat deed ons de wenkbrauwen fronsen, want vorig jaar was er vanuit de ambtelijke organisatie nog veel bezwaar tegen het vestigen van het Werkcentrum op die locatie met het oog op de veiligheid. En naar ons idee wordt het er met een coffeeshop ernaast niet echt veiliger. We denken daarbij ook aan de inmiddels vele incidenten in diverse steden waarbij coffeeshops worden beschoten of met handgranaten worden bekogeld.

Ter voorbereiding op het debat hebben we ook wat evaluatie-gegevens opgevraagd. En dat leidt tot nog een aantal opmerkelijke conclusies.

Uit de registratie van de coffeeshop (die met een pasjessysteem werkt) blijkt dat meer dan de helft van de klanten helemaal niet uit De Ronde Venen komt. Zie de tabel. De coffeeshop vervult dus een regiofunctie en dat heeft niets te maken met het voorkomen van straathandel of overlast in de eigen gemeente. Wat ons betreft komt er dus een einde aan deze "drugsexport".

Ook bijzonder is dat de ruim 20% overigen voornamelijk toeristen zijn, wat ons de vraag deed stellen hoe dat kan als er een pasjessysteem is.

In het bijgaande evaluatierapport schrijft de coffeeshop zelf dat ze nog een probleem hebben met transport en voorraad. Die vindt men eigenlijk te beperkt en men zou graag zien dat de toegestane hoeveelheid voorraad groter mag zijn. Naar ons oordeel is dat dan een opmaat naar nog meer groei.

Op onze vraag hoe het dan zit met preventie een voorlichting kregen we van de wethouder een teleurstellend antwoord. Daarbij werd verwezen naar het project Nuchter Verstand, maar dat blijkt zich vooral te richten op sportverenigingen en op overmatig drankgebruik. En dat voor dit preventieprogramma een minimaal budget beschikbaar is.

Tijdens het debat in de commissie hebben we ervoor gepleit om het de exploitatievergunning zodanig aan te passen dat in ieder geval er geen drugs verkocht kan worden aan niet-inwoners van onze gemeente. Maar alle andere partijen zagen daar niets in, bang dat dan misschien de coffeeshop de deuren zou sluiten dan wel men geen enkel probleem heeft met de huidige situatie omdat de coffeeshop geen overlast geeft. Wat dat betreft is er dus niets veranderd sinds november 2017 toen we via een motie ook al een keer deze oproep deden die vervolgens van niemand steun kreeg.

Archief > 2019