Economische visie

donderdag 06 maart 2014 08:47

In de raad van 6 maart is ook de Economische Visie vastgesteld. Dit beleidsdocument zet de koers uit hoe we in de komende jaren als gemeente de lokale economie willen versterken.

De ChristenUnie-SGP kan zich vinden in deze economische visie. De analyses zijn helder, de aandachtpunten ook. We willen we nog twee accenten onder de aandacht brengen en vragen het college daarmee in de verdere uitwerking rekening mee te houden.

De eerste heeft betrekking op bereikbaarheid en dan met name de OV-bereikbaarheid. In de commissie heb ik aangegeven, dat vanuit de VIB de wens is geuit voor een goede en snelle verbinding naar Schiphol. Wij vragen het college daar in de besprekingen met de provincies ten aanzien van de nieuwe concessie aandacht aan te geven.

Het tweede accent heeft te maken met opleiden. Ook daar hebben we in de commissie op geduid, maar we vinden hier nog te weinig van terug in de visie en uitvoeringsagenda. Het probleem wordt wel onderkend; “vanuit het bedrijfsleven is een toenemende vraag naar werknemers met kennis van techniek en zorg” (pag. 21), maar de oplossingen zijn mager. We zijn benieuwd wat bijvoorbeeld die werkgroep maakindustrie (punt 5 van de uitvoeringsagenda) gaat betekenen. Wij zouden graag zien, dat het bedrijfsleven ook actief betrokken wordt bij het opleiden van werklozen en jonge mensen. We denken dan aan creëren of uitbreiden van leerwerkbedrijven, meester/gezel-arrangementen, stage- en werkervaringsplekken. Hiermee zorgen we er voor dat jonge mensen een goede toekomst hebben, dat het bedrijfsleven goed opgeleid personeel heeft en de gemeente minder jeugdproblematiek heeft op te lossen. Kan het college aangeven, dat dit actief opgepakt gaat worden.

Tenslotte is de ChristenUnie-SGP van mening, dat het goed is als de raad goed geïnformeerd blijft over economische ontwikkelingen. Daarvoor hebben we de economische monitor, maar de laatste versie die ik terug heb kunnen vinden, is van medio 2012. Een minimaal jaarlijkse update zouden wij wel op prijs stellen.

Reacties op 'Economische visie'