Allonge Molenhof

donderdag 06 maart 2014 08:45

Al een groot aantal jaren wordt er gesproken over de aanpak van het winkelgebied in Mijdrecht centrum. In 2010 werd daarvoor het Masterplan vastgesteld. Doel van dat plan is de renovatie van de Molenhof, de Lindenboom en het Haitsmaplein (ondergronds parkeren met woningen op het plein). Door de economische recessie, stagneert deze ontwikkeling.

Voor de Molenhof heeft Hoogvliet beheer in 2011 wel een plan ingediend, waarvoor met de gemeente en samenwerkingsovereenkomst is getekend. Echter de huidige economische situatie hebben ertoe geleidt, dat Hoogvliet graag een wijziging in dat plan doorvoert (geen ondergrondse, maar een bovengrondse parkeergarage). Bij de commissiebehandeling afgelopen najaar kwam daar erg veel verzet tegen van bewoners aan Hofland en aanliggende straten. Met name over de verkeersdruk. Nader onderzoek is nu uitgevoerd en in de raad van maart is over de aanpassing van de samenwerking met Hoogvliet besloten. De fractie ChristenUnie-SGP heeft daarbij een amendement op het besluit ingediend.

Tijdens de raad van 6 maart hebben we het volgende over dit plan ingebracht.

Dat er iets moet gebeuren met de Molenhof, daar zijn we het wel over eens. Alleen verschillen met name winkeliers en omwonenden  over wat. Dit voorstel staat niet op zich, maar is een direct vervolg van het Masterplan zoals in 2010 vastgesteld. Om die reden beschouwd de ChristenUnie-SGP dit niet als een zelfstandig besluit, maar betrekken we ook de voorgeschiedenis erbij. We hebben zowel het Masterplan als de eerdere samenwerkingsovereenkomst gesteund; er moeten dus wel heel zwaarwegende en nieuwe feiten zijn, willen we dan deze Allonge niet steunen.

De lokale middenstand wil graag dat het plan van Hoogvliet wordt uitgevoerd. De heer Verweij was in de commissie volstrekt duidelijk over het hoe en waarom.

De gemeente wil ook graag af van de inmiddels verpauperende panden. Dat komt natuurlijk door achterblijvend onderhoud, maar dat is niet onlogisch als je als eigenaar iets nieuws wil gaan bouwen.

De omwonenden van Hofland hebben nu hun bezwaren geuit, vooral gericht op de verkeersstromen die zij verwachten. De hoofdoorzaak daarvan is de realisatie van de Hoogvliet supermarkt. Maar ook in het Masterplan was een supermarkt voorzien, zelfs groter dan nu in het voorliggende plan. En ook die ontwikkeling gaf extra verkeersstromen.

Het enige wezenlijke verschil is, dat Hoogvliet het project niet zegt te kunnen realiseren met een ondergrondse parkeergarage. Een idee ontwikkeld in betere economische tijden.  De nu voorgelegde planschetsen en de daarbij aangegeven verwachte bouwhoogtes zijn voor onze fractie aanvaardbaar. Daarmee vervalt voor ons het argument om tegen te stemmen op grond van dit nieuwe feit.

De ChristenUnie-SGP fractie heeft goed geluisterd naar alle insprekers en ook de bezwaren van de omwonenden van Hofland in haar besluit meegewogen. Het probleem daarbij is, dat er nogal veel verschillende cijfers en berekeningen over tafel gaan. Wij zijn geen verkeersdeskundige, dus proberen we de plausibiliteit van het voorstel vast te stellen. Op grond van de eerdere informatie met betrekking tot verkeersstromen, onder andere bij de ontwikkeling van het Masterplan, komen wij tot de conclusie dat de uitkomsten van het laatste rapport van Goudappel Cofeng plausibel zijn.

Dan rijst de vraag of die toegenomen verkeersintensiteit onaanvaardbaar is (en destijds bij het Masterplan dus ook al onaanvaardbaar zou zijn). Op de vraag van de VVD heeft het college cijfers gegeven van ander hoofdwegen in Mijdrecht. Die worden aanzienlijk drukker bereden dan de verwachtingen ten aanzien van Hofland en de Dorpsstraat. In de afweging van belangen vinden wij dit aanvaardbaar.

Blijft over de vraag of de nieuwe verkeerssituatie onveilig is. En daar zitten wel een paar zorgen voor mijn fractie. We denken dan bijvoorbeeld aan de samenloop van verschillende verkeersvormen (auto, fietsers, voetgangers), de bocht Kerkvaart/Dorpsstraat, het vrachtverkeer, de veelal oudere (en daarmee kwetsbaardere) omwonenden en de uitrit uit de parkeergarage.

De in het raadsvoorstel aangegeven planologische procedure is ons te vaag. De ChristenUnie-SGP wil dat ook bij het verlenen van de omgevingsvergunning de raad betrokken is. Voor ons is dan heel belangrijk wat de maatregelen zullen zijn die de verkeersveiligheid bevorderen. Om die reden dienen wij een amendement in met het doel om tot komen tot een verkeersveiligheidsplan en dat te betrekken bij de vervolgprocedure.

Naschrift: ons amendement is mede ingediend door CDA en RBV en met grote meerderheid aangenomen (alleen D66 en SVAB tegen).

TitelBestandsgrootteMIME-type
ACUSGP201403-01-AllongeMolenhofVerkeersveiligheid-V0360,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Allonge Molenhof'