Motie A2

donderdag 06 maart 2014 08:48

In de raad van 6 maart is door PvdA/GroenLinks/LokaalSociaal, samen met ons en de SVAB een motie ingediend met het oog op de verkeerssnelheid op de A2. De aanleiding hiervoor was, dat hoewel Minister Schulz van Haegen op 25 februari de maximumsnelheid op de A10 en A13 heeft verlaagd van 100 naar 80 km/u, zij nog steeds voornemens is , die op de A2 bij Abcoude naar 130 km/ te verhogen.

Voor dit wegdeel tussen de afslag Vinkeveen en Amsterdam geldt een maximumsnelheid van 100 km/u als onderdeel van de besluitvorming bij de verbreding destijds naar 2*5 banen. De huidige maximumsnelheid is dus een heldere afspraak tussen de betrokken overheden (rijk, provincie en gemeente).

Net zoals in 2011 (toen we een vergelijkbare motie mede hebben ingediend), hebben we dat nu ook gedaan. Onze motivatie daarbij is, dat de tijdwinst op dit deel marginaal is (minder dan 1 minuut), maar er wel aanzienlijke milieuschade met gevolgen voor de volksgezondheid aan zijn verbonden. Daarnaast is de verkeersveiligheid, met name bij de aansluiting met de A9, in het geding. Tenslotte zal de verhoging van de snelheid ook een verhoogde stikstofuitstoot geven, wat de bedrijfsvoering en uitbreiding van de agrarische sector in dat gebied (met name de Waardassakerpolder) in gevaar brengt. Hier gelden al strikte normen door het Natura2000 gebied bij Botshol en dus kan extra stikstofuitstoot ook de lokale agrarische economie bedreigen. Opvallend is, dat het CDA deze motie niet gesteund heeft.

De motie bevat het volgende besluit: “Draagt het college op zich te blijven inzetten voor het nakomen van de gemaakte afspraken en van gedane toezeggingen ten aanzien van de snelheid op de A2”

Reacties op 'Motie A2'