Nieuwe raad geïnstalleerd

nieuwe_raad_2014donderdag 27 maart 2014 12:20

Op donderdag 27 maart jl. werd de nieuwe raad in De Ronde Venen geïnstalleerd. Wim Stam en Ton van Sligtenhorst zullen de komende vier jaar de ChristenUnie-SGP-fractie vertegenwoordigen. Fractievoorzitter Wim Stam gaf tijdens de installatie een terugblik op de verkiezingen en een vooruitblik naar de komende coalitie-onderhandelingen en raadsperiode.

De video-opname van de speech is onderaan dit bericht te bekijken.

Voorzitter

De ChristenUnie-SGP fractie kijkt met gemengde gevoelens terug op de verkiezingen. We zijn blij met de bijna 200 extra stemmen toen opzichte van de verkiezingen in 2010. Maar door de hogere opkomst, verliezen we toch marktaandeel, om in economie-termen te spreken. Toch zijn wij blij en dankbaar voor het behoud van die 2e zetel, zodat het unieke ChristenUnie-SGP geluid onverminderd in deze raad kan doorklinken.

Vanaf deze plek wil ik ook de winnaars D66 en RVB met hun zetelgroei feliciteren. We zijn ook blij met het feit dat het CDA, waarmee we niet voor niets een lijstverbinding hadden, de grootste fractie is gebleven. Maar het had een zeteltje minder mogen zijn, die hadden we graag van hen overgenomen.

Bij deze terugblik past het ook om onze dank uit te spreken aan al die mensen, die zich in de campagne voor ons hebben ingezet. Ik heb het als bijzonder ervaren, hoe heel verschillende mensen qua karakter en talent, toch op gedreven wijze als een hecht team hebben samengewerkt en zo ervoor gezorgd hebben dat de ChristenUnie-SGP zichtbaar was. Ik spreek mijn dank ook uit aan al die mensen, die ons bemoedigden en met enige zorg vroegen “of het nog gaat met al die drukte”. Dank voor die warme belangstelling en ik weet dat velen ook voor ons om kracht en wijsheid gebeden hebben. Ik heb daar persoonlijk de steun uit ervaren.

En natuurlijk dank aan de kiezers, die ons hun vertrouwen hebben gegeven. Het is ons een eer om hun vertrouwen de komende vier jaar niet te beschamen.

En dan vooruitkijken. We zijn nu de kleinste fractie in deze raad. Daar past enige bescheidenheid bij. Getalsmatig lijken wij niet de meest logische keuze om in een coalitie mee te doen. Maar onze coalitiepartners uit de afgelopen periode weten wat ze aan ons hebben. Een constructieve en op inhoud gedreven partij, die loyaal is aan afspraken die we met elkaar maken. Ik meen, dat wij hen daarin de afgelopen drie jaar niet hebben teleurgesteld. En ik denk, dat ook de andere fracties dat niet is ontgaan. De ChristenUnie-SGP is dus ook de komende vier jaar voluit bereidt om bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen. En ik ben ervan overtuigd, dat we daarbij (vanuit onze overtuiging) een waardevolle bijdrage aan de rondeveense samenleving kunnen leveren.

We hebben de afgelopen weken in de campagne het accent gelegd op Zorg, Economie en Duurzaamheid en zijn volstrekt helder over onze speerpunten. Ik meen dat we daarbij ook unieke accenten hebben gelegd ten opzichte van andere partijen.

We wachten de nu ontwikkelingen af en wensen de informateur veel wijsheid bij het voorbereiden van een nieuwe coalitie.

Wij wensen onze collega raadsleden veel wijsheid de komende vier jaar om gezamenlijk het goede voor onze inwoners te doen. Wij van onze kant beseffen dat we daarbij Gods onmisbare zegen nodig hebben en een aantal van u delen dat met ons. Of zoals de Spreukendichter het verwoord: “Als rechtvaardige mensen regeren, krijgt het leven een glans, maar als schurken aan de macht zijn, moeten de mensen zich schuilhouden”.

Laat dit een raad van rechtvaardigen zijn.

Getoonde groepsfoto is gemaakt door Marlies Wessels

Reacties op 'Nieuwe raad geïnstalleerd'