Samenwerking ICT
In maart 2013 werd de nota Gemeentelijke Samenwerking en het voorstel voor een onderzoek naar samenwerking met Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel behandeld. Na anderhalf jaar werd nu door de vier college’s een concreet voorstel aan de raden voorgelegd. Voorgesteld wordt om, vooruitlopend op een bredere ambtelijke samenwerking, te starten met de samenwerking op ICT-gebied (informatisering & automatisering) en over te gaan tot de oprichting van een gemeenschappelijke regeling. Vanuit onze fractie hebben we daar het volgend over gezegd.
Zie ook eerder nieuwsbericht, klik hier
Vanaf het begin hebben we ons kritisch en terughoudend opgesteld t.a.v. DUO. In de vorige periode heeft onze fractie niet voor niets verdeeld gestemd over zowel de notitie Gemeentelijke Samenwerking als over het onderzoeksvoorstel inzake DUO. Daar waar een deel van de fractie van mening was “Niet doen, loopt uit op een herindeling met gemeentes waar we niets te zoeken hebben”, heeft een ander deel van de fractie het een kans willen geven maar wel met kritische kanttekeningen. Om die reden hebben we destijds het amendement ingediend voor de 2 extra criteria (taakafbakening en financiering).
Uitkomst nu is een voorstel waarin:
- Wordt gevraagd een GR op te richten voor samenwerking mbt ICT (inhoudende investeren in HW/SW/expertise en exploitatie van ICT inkl. Personeel van gemeentes naar SSC)
- In de GR ook gelijk te regelen welke overige taakvelden daarin overgedragen kunnen worden zonder nu aan te geven hoe, in welke mate en met welke consequenties (ook financieel).
Hoewel de titel van het voorstel dat niet aangeeft, ligt er feitelijk een dubbelbesluit voor met verstrekkende gevolgen. Het college heeft ons de afgelopen weken overladen met documenten, maar daar is het niet allemaal transparanter op geworden. Met name de insteek van de gemeenschappelijk regeling blijft met vragen en mist omkleed. Uit de reeks van rondgestuurde amendementen door D66 blijkt dat we daarin niet alleen staan.
Wat ons tegenstaat is een traject waarbij we aan het begin een soort open eind regeling afspreken, gaandeweg de DUO op gaan tuigen, onvoldoende duidelijk is hoe dat gebeurd en we sterk het gevoel hebben de grip op het traject te verliezen.
Zou er een samenwerking op gebied van ICT worden opgezet met desnoods een minimale GR met het oog op de licenties, dan zouden we daar nog in mee kunnen gaan. Maar dit voorstel is echt een brug te ver. Dit voorstel (en de onderliggende stukken) ademt maar één marsroute uit: zoveel mogelijk (en misschien ook wel zo snel mogelijk) in de DUO stoppen. De uitgangspunten uit de notitie Gemeentelijke Samenwerking met het oog op flexibiliteit en samenwerken in netwerken komt daarmee onder toch druk te staan. De koers is bepaald en voor ca 70% van het takenpakket van ons ambtelijk apparaat zal alleen nog de richting DUO relevant zijn. Het nemen van dit besluit nu, zal betekenen, dat voor verder onderzoek alleen nog richting DUO gekeken wordt zonder dat deugdelijk antwoord is gegeven op de onderzoeksvragen en benoemde criteria. Daarmee het risico lopend dat alternatieven niet serieus meer meegenomen worden en de raad bij vervolgbesluitvorming (of dat nu via zienswijzes in een voorhangprocedure of via formele instemming loopt) mogelijk geen reële afweging meer kan maken. De taken zijn namelijk al benoemd in de gemeenschappelijke regeling; de koers is uitgezet.
Daarnaast is ons inziens de tekst van de gemeenschappelijke regeling echt onduidelijk over besluitvormingsprocessen. Artikel 5 lid 2 zegt dat de deelnemers (lees gemeentes) besluiten over taakuitbreiding, maar de deelnemers worden in de GR vertegenwoordigd in het AB en DB waar meerderheidsbesluiten worden genomen. Wat is nu de uitkomst als één gemeente iets niet wil overdragen? Dat blijft onduidelijk. Zelfs als het amendement van D66 over instemming raad bij taakuitbreiding aangenomen wordt, blijft dit onduidelijk. Misschien is het voor het college helder, maar de tekst van de GR is niet klip en klaar. Het feit dat last minute opnieuw een versie wordt rondgestuurd waarin juist op het punt van besluitvorming weer een bijstelling wordt verwerkt, wekt ook niet het vertrouwen dat het punt van besluitvorming echt helemaal helder uitgewerkt is.
Overigens roept ook het ICT voorstel nog wel vragen op. Zeker waar het de financiële onderbouwing betreft. Bijvoorbeeld: in de zogenaamde vereveningstabel wordt aangegeven dat we ca 1,4 miljoen structurele kosten in de begroting hebben opgenomen. Voor DUO zou dat al 1,6 miljoen moeten zijn. Op onze vragen hierover komt als reactie dat bij zelfstandig blijven we eigenlijk 1,8 miljoen per jaar kwijt zijn. Dan is het vreemd als daar in de begroting (die we twee weken geleden hebben vastgesteld) kennelijk geen rekening mee hebben gehouden. Kortom; hebben we het plaatje nu eigenlijk wel helder.
Dat alles maakt, dat wij op dit moment dit combinatiebesluit niet zullen steunen.
Rest mij nog iets te zeggen over het proces. Maandenlang is er grote onduidelijkheid geweest over de aard, inhoud en omvang van het voorstel waar het college mee zou komen. Afgezien van een bijeenkomst in september is het stil. Totdat het college een maand voor de besluitvorming met dit voorstel komt, met een stapel onderliggende documenten, die deels last minute worden aangepast, in een periode waarin de raad ook nog veel beleidsstukken over het sociaal domein krijgt en een begroting behandeld. Dat is mijns inziens onfatsoenlijk. Vorig jaar hebben we al een discussie gehad over de overvloed van voorstellen in een begrotingsperiode. Het lijkt wel alsof het college denkt dat raadsleden geen ander verplichtingen hebben en zich de hele dag met raadsstukken bezig kunnen houden. Maar de meerderheid in deze raad heeft ook nog een normale baan en doet het raadswerk erbij. Dan kun je als college ook overvragen. Dat kan ook consequenties hebben.
Noot: We waren niet de enige partij met grote bedenkingen tegen dit voorstel. D66 heeft, door het indienen van een aantal amendementen, nog een poging gedaan om toch tot besluitvorming over te gaan, maar de overige fracties (met uitzondering van D66 en PvdA/GL/LS) vonden dat geen goede gang van zaken en gaven aan dat het college (rekening houdend met de inbreng van de fracties en de amendementen) met een nieuw voorstel zou moeten komen. Derhalve is het voorstel uiteindelijk niet in stemming gekomen. De andere drie gemeentes hebben het voorstel (geamendeerd) wel aangenomen. De stuurgroep heeft de volgende dag bij persbericht laten weten: “De colleges kiezen er voor om met elkaar in gesprek te blijven. Daarbij lijkt een scenario voor de hand te liggen waarin de gemeenten Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn een gemeenschappelijke regeling aangaan. Daarnaast verkennen de colleges of, wanneer en hoe De Ronde Venen later mogelijk bij de samenwerking kan aansluiten. Het college van De Ronde Venen zal dit scenario niet eerder dan in de loop van 2015 met zijn gemeenteraad bespreken, naast mogelijke andere scenario’s.”
- Labels
Archief > 2014 > december
- 29-12-2014 29-12-2014 09:53 - Jubileum ChristenUnie-SGP De Ronde Venen
- 18-12-2014 18-12-2014 09:50 - Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Amstelland
- 18-12-2014 18-12-2014 09:43 - Participatiewet
- 18-12-2014 18-12-2014 09:42 - Haalbaarheidsonderzoek Zwemvoorziening Abcoude
- 03-12-2014 03-12-2014 10:00 - Samenwerking ICT
- 03-12-2014 03-12-2014 09:59 - Verordening Jeugdhulp
- 03-12-2014 03-12-2014 09:57 - Beleidsplan en verordening WMO
Reacties op 'Samenwerking ICT'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.