Cultuurhistorie

donderdag 06 februari 2014 09:03

Onze gemeente kent heel veel cultuur en historie. Het is goed om dit in kaart gebracht te hebben, zodat we bij andere beleidsterreinen (bv recreatie) daar gebruik van kunnen maken. In de raad van 6 februari werd dus de Beleidsnota Cultuurhistorie vastgesteld.

Het is goed dat deze beleidsnota is opgesteld en wordt vastgesteld. Cultuurhistorie is een belangrijk facet van onze gemeente en een belangrijke basis onder ons recreatiebeleid. Juist de beschermde dorpsgezichten, de forten, de molens, de kerken, maar ook de landschappen met waterlopen, kreekruggen, etc… maken onze gemeente de moeite van het bezoek waard. Om dat te bevorderen en de cultuurhistorische achtergrond voor de bezoeker op eenvoudige wijze te ontsluiten, zou de oplossing die ik afgelopen weekend in Zierikzee zag wel eens heel interessant kunnen zijn. Daar heeft men bij een aantal beeldbepalende panden een zogenaamde QR-tegel in de straat gelegd. Wie daar met zijn tablet of smartphone overheen gaat, krijgt onmiddellijk alle cultuurhistorische achtergrondinformatie in beeld. Een mooi voorbeeld hoe de historie met de moderne techniek verbonden kan worden. Over actualisering van de informatievoorziening gesproken.  Verder een mooie en informatieve nota die een belangrijke bijdrage kan gaan leveren aan ons recreatiebeleid.

Reacties op 'Cultuurhistorie'