Huisvesting OBS Piet Mondriaan

maandag 10 februari 2014 09:05

In januari kwam het college ineens met een voorstel naar de raad om bij te dragen in uitbreiding van het Piet Mondriaan Gebouw ten behoeve van enerzijds onderwijshuisvesting en anderzijds kinderopvang. De aanleiding hiervoor was de eindigheid van de tijdelijke dependance en het voorstel van de Piet Mondriaanschool om een integraal-kind-centrum op te richten.

De fractie ChristenUnie-SGP heeft lang geaarzeld over haar standpunt over dit voorstel. De reden daarvan ligt in de verwevenheid van enerzijds de gemeentelijke taak met betrekking tot onderwijshuisvesting en anderzijds particulier initiatief ten aanzien van kinderopvang. Daarbij speelt ook mee onze principiële opstelling ten aanzien van kinderopvang. De ChristenUnie-SGP is daar niet in alle omstandigheden tegen. Maar het uitbesteden van de opvoeding gedurende de hele week van ’s-ochtends vroeg tot ’s-avonds laat past niet onze visie op de taak van ouders.

Daarnaast hebben wij ook gewogen, dat een voorziening zoals de Piet Mondriaan School via het IKC wil realiseren, ook wel eens een geduchte concurrent kan zijn voor andere kinderopvang mogelijkheden. Wij willen dan niet, dat er gemeenschapsgeld besteed wordt aan een  feitelijk particulier commercieel initiatief. Tot slot hebben we ons afgevraagd of deze opzet een extra aanzuigende werking gaat opleveren waardoor over niet al te lange termijn de Piet Mondriaan school boven die 400 leerlingen uitkomt en we opnieuw de onderwijshuisvesting moeten uitbreiden.

Daar staat tegenover, dat er nu wel iets moet gebeuren. De tijdelijke dependance kan niet langer blijven staan. En de school heeft een tekort aan lokalen, wat opgelost moet worden.

Ten aanzien van de financiën heeft mijn fractie nog een keer en extra overleg met de behandelend ambtenaar gehad om de verschillende geldstromen helder te krijgen. Dat is een verhelderend gesprek geweest, waarbij voor ons duidelijk is geworden hoe de netto kosten, zoals die nu in het raadsvoorstel staan, tot stand zijn gekomen. Doordat in dit voorstel onderwijs en opvang vermengd zijn, kun je deze netto kosten dus niet 1 op 1 aan onderwijs of opvang koppelen. We hebben vervolgens gewogen, dat de noodzakelijke investering waar de gemeente in ieder geval verantwoordelijk voor is (ca. 1 miljoen euro) een jaarlast van ruim € 50.000 oplevert. De netto last in het voorstel is hoger (€ 75000), maar wordt na 10 jaar teruggebracht tot € 25000. Op de lange termijn komt dat dus dicht bij die € 50.000. Op grond daarvan komen wij tot de conclusie, dat hier sprake is van een niet bovenmatige investering hoewel ook wij wel beseffen dat er sprake is van een “package-deal” die dus ook ten gunste komt van de kinderopvang.

Ten aanzien van de mogelijk aanzuigende werking: dat is toch een beetje in een glazen bol kijken. En er moet nu ten aanzien van de onderwijshuisvesting wel iets gebeuren. De alternatieven zoals die in de bijlagen bij het voorstel zijn geschetst, zijn niet uitvoerbaar of kennen ook zoveel nadelen, dat er voor zover wij kunnen overzien geen echte alternatieven zijn.

In die afweging zal de ChristenUnie-SGP met dit voorstel instemmen.

Reacties op 'Huisvesting OBS Piet Mondriaan'