Samenwerking DUO

maandag 10 februari 2014 09:05

Sinds enige maanden is onze gemeente in gesprek met Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel over eventuele samenwerking op het terrein van de bedrijfsvoering. Dit nadat onderzoek naar samenwerking met Woerden en Stichtse Vecht niets opleverde en deze gemeenten andere samenwerkingen aangingen. De ChristenUnie-SGP fractie staat uiterst kritisch tegenover deze plannen en hebben over het voorgelegde voorstel voor een krediet voor het vervolgonderzoek als volgt gereageerd.

De ChristenUnie-SGP fractie heeft nogal wat aarzeling bij deze geplande samenwerking. Het college zet in op één mogelijke vorm namelijk met Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel en alle andere mogelijke samenwerkingen zijn kennelijk niet meer in beeld. Wordt dit niets, dan blijven we kennelijk alleen over.

Ook wij zien wel dat er veel op de gemeente af gaat komen en dat op onderdelen samenwerken zinvol kan zijn met betrekking tot kosten, kennis en kwaliteit. Maar wij zouden dat graag ook kunnen doen met andere Utrechtse gemeentes. Daarbij bespeuren we in de achterliggende stukken ook een richting om zaken die nu in bestaande samenwerkingen in het utrechtse, mogelijk te zijner tijd in deze samenwerking onder te brengen (2e spoor sociaal domein).

Dan ten aanzien van het voorstel zelf. Wij hebben ons via schriftelijke vragen kritische uitgelaten over de denkrichting. Met name de omvang (2/3 van het apparaat in het Shared Service Center onderbrengen) is nogal wat. Onze vragen over wat dan bij de gemeente achterblijft, zijn wat ons betreft niet afdoende beantwoord. Wij willen een helder en transparant inzicht in de taken die bij de gemeente blijven en de taken die bedoeld zijn naar het SSC over te hevelen.

Daarnaast willen wij een volstrekt transparante financiële uitwerking. Als we hieraan beginnen, moet het duidelijk zijn hoe we met elkaar gaan afrekenen en wat dit gaat betekenen voor De Ronde Venen.

Om die reden komen wij met een amendement om aan de 23 onderzoekscriteria er nog twee toe te voegen te weten Financiële Transparantie en Taakafbakening.

Bijlage: Amendement.

Naschrift: Het amendement is aangenomen. Wel is het zo, dat in twee andere gemeenten een identiek voorstel al was aangenomen. De fractie heeft uitdrukkelijk de toezegging gekregen, dat de exta onderzoekspunten door de andere drie gemeentes geaccepteerd zullen worden. Zoals ook met eerdere voorstellen van het college inzake de intergemeentelijke samenwerking heeft de fractie verdeeld gestemd.

ACUSGP201402-01-Onderzoekscriteria-V0359,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Samenwerking DUO'