Transitievisie warmte

dinsdag 30 november 2021 09:32

Als gevolg van het klimaatakkoord en de klimaatwet moeten we op termijn van het gas af. Ook in de gemeentes moeten dus acties worden opgezet om de manier waarop we onze huizen nu verwarmen te transformeren naar gasloos. Het college heeft een eerste transitievisie opgesteld en in de raad van november aan de raad voorgelegd.

De ChristenUnie-SGP heeft met belangstelling kennis genomen van dit document. We zijn blij met het realiteitsgehalte van de transitievisie en onderschrijven dat. De ontwikkelingen gaan snel, zo vernam ik vorige week dat energiebedrijf Vattenffal in samenwerking met installatiebedrijf Feenstra vorig jaar een warmtepomp hebben ontwikkeld die ook bij minder goed voorbereide woningen voldoende warmte kan leveren. En we zien de afgelopen tijd dat de aandacht voor en ontwikkelingen rondom waterstof als alternatieve energiedrager ook toeneemt. Daarom is het goed dat we met ongeveer 3 jaar opnieuw de temperatuur meten, zodat de nieuwe raad halverwege de rit zich hier ook over kan uitspreken. Met dank aan PvdA/GL voor de suggestie om de evaluatietermijn in te korten.

De ChristenUnie-SGP zal dit voorstel dus steunen.

Noot: voorstel werd aangenomen met alleen de tegenstem van PvdA/GroenLinks omdat hun amendement om nu al aan wijkplannen te gaan werken werd verworpen.

Als u de transitievisie terug wilt lezen, dan kan dat hier.

Archief > 2021